fredag 12 april 2013

Riktigt grymma hamburgare

Att grilla hamburgare är något som jag verkligen gillar. Denna gång gjorde jag det på ett nytt sätt för mig. Efter att inhandlat högrev, bringa, nötlägg. Så skar jag det i bitar och malde köttet. Blandningen är 60% högrev, 30% bringa, 10% lägg. Köttet maldes två gånger, första gången grovt sedan blandade jag köttet försiktigt. Sedan malde jag köttet en gång till nu lite finare men fortfarande grövre än det som fins i butik.

Andra gången jag malde köttet lade jag det i en lång korv med köttfibrerna åt samma håll på plastfolie. Rullade sedan detta till en kompakt korv. Som lades i kylskåpet till dagen efter. När det var dags att grilla skivade jag Köttfärsen i ca 100g stora puckar.

Plattade sedan ut dessa till lagomt stora och tjocka hamburgare kryddade med salt och nymald svartpeppar, bara på ovansidan och inte några kryddor eller ägg i Köttfärsen. Detta kan nog vara en av de godaste hamburgare jag grillat.



Plattar ut köttpuckarna till hamburgare


Dags för burgarna på grillen


Hälften av dem färdiga


Dags för ost på burgarna


En av de färdiga dubbelburgarna.



En till burgare i friscobröd.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar