söndag 22 januari 2012

Pulled Pork

I helgen gjorde jag Pulled Pork (strimlat fläskkött) för första gången. Pulled Pork är en av de tre viktigaste inom Amerikansk grillkonst de andra tåv är Ribs (revbenspjäll) och Brisket (Oxbringa) varav den sistnämda har jag kvar att prova. Pulled Pork är en maträtt som man inte får ha brotom om man ska göra den, jag rökgrillade två karébitar i min WSM, den bit som var lite mindre tog11tim den lite större nästan12tim att grilla, och då var det försent att äta, så vi strimmlade köttet och ställde det i kylskåpet för att bli Söndags mat. Provsmakade lite till lunch, och blev inte besviken, köttet hade en väldigt fin röksmak av hickory, lagomt med smak från kryddorna, detta severade jag i småfranskor med lite BBQ Sauce till. man kan göra detta på en vanlig klotgrill men då måsteman grilla köttet inderekt.

Uppstart av WMS:n (Weber Smokey Moutain)

Köttet på plats

Kol, Bricketer, och hickory ved påfyllt.

Rökgrillning pågår

11tim senare är första köttbiten färdig att strimmla

Köttet strimlas

Dax att provsmaka.

Det färdiga resultatet en pulled pork macka med bbq sauce mycket gott väl värd att vänta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar